زمان پاسخگویی (Response Time)
زمان پاسخگویی مدت زمانی است که یک پیکسل نیاز دارد تا از رنگ سفید به سیاه و سپس مجددا به سفید تغییر حالت دهد. اگر پیکسلها نتوانند به اندازه کافی سریع عمل کنند تصاویر متحرک سریع مانند بازی، فیلمهای اکشن و ورزشی بصورت تیره و تار نمایش داده میشوند. مثلا اگر در حال تماشای فوتبال در یک مانیتور با زمان پاسخگویی بالا باشید، حرکت توپ به صورت دنبالهدار نمایش داده میشود.
متاسفانه اکثر تولیدکنندگان نمایشگر، عدد واقعی زمان پاسخگویی پیکسل را اعلام نمیکنند و هر کدام استاندارد خاص خود را برای Response Time تعریف کردهاند، به عنوان مثال برخی زمان پاسخگویی تصویر را مدت زمانی که تصویر از سفید به رنگ خاکستری تیره میرسد در نظر میگیرند و با اعلام زمان پاسخگویی ۲ یا ۱ میلیثانیه غیرواقعی، مشتریان خود را فریب میدهند. ( خرید مانیتور استوک و کارکرده)
اما زمان پاسخگویی ۵ میلیثانیه برای بازی و تماشای فیلم قابل قبول است و هر چه زمان پاسخگویی تصویر کمتر باشد، بهتر است.
رفرشریت (Refresh Rate)
تعداد دفعاتی که نمایشگر میتواند در هر ثانیه تصویر را بروز کند که براساس هرتز اندازهگیری میشود. هرچه رفرشریت مانیتور بالاتر باشد، حرکت بین فریمهای تصویر نرم و روانتر انجام میشود، برای درک بهتر تاثیر رفرشریت میتوانید برروی همین صفحه با سرعت به سمت پایین اسکرول کنید هر چه رفرشریت سریعتر باشد اسکرول به سمت پایین نرمتر نمایش داده شده و کمتر بریده بریده به نظر میرسد.
کنتراست تصویر
نسبت کنتراست تصویر با تقسیم حداکثر روشنایی نور در رنگ سفید به حداکثر روشنایی رنگ مشکی، محاسبه میشود. نسبت کنتراست تصویر آن عددی نیست که تولیدکنندهها اعلام میکنند، از نظر علمی نسبت واقعی کنتراست تصویر در بهترین نمایشگرهای LCD بین 1,500 تا 3,000 است اما تولیدکنندهها تقریبا هرگز کنتراست واقعی تصویر نمایشگر خود را اعلام نمیکنند تنها در برخی از مقالات و مشخصات فنی دستگاهها اشارات کوچکی به کنتراست واقعی تصویر (Native Contrast) میشود.
از آنجایی که اعداد بزرگ همیشه در تصمیمگیری مشتری تاثیر گذارند، شرکتها برای استفاده تبلیغاتی، خاصیت بیمفهوم و بیمعنی کنتراست داینامیک تصویر» (Dynamic Contrast Ratio) را ابداع کردند و آن را برجسته و بزرگ و با اهمیت جلوه دادند.
خاصیت بیمعنی و بیارزش نسبت داینامیک کنتراست تصویر به شرکتهای کوچک اجازه داد تا محصول رده پایین بازار خود را با محصولات درجه یک بازار مقایسه کنند و برخی اوقات با اعلام عدد بزرگتر خود را باکیفیت تر از رقبا معرفی کنند چون هر کی دروغ بزرگتری بگوید برنده است. اما این موضوع تا جایی پیش رفت که حتی شرکتهای بزرگ همچون سونی، الجی و سامسونگ نیز امروزه از کنتراست داینامیک تصویر در مشخصات فنی و تبلیغات خود نام میبرند.
رفته رفته، تولیدکنندگان پارا فراتر نهاده و عبارت داینامیک» را نیز از تعریف بیمعنی کنتراست داینامیک تصویر» حذف کردند و امروز شاهد مشخصه کنتراست تصویر» با اعداد بزرگ و جذاب و فریبدهنده هستیم که البته هیچ تاثیری در کیفیت تصویر مانیتور کارکرده ندارد.
خوب اصلا کنتراست داینامیک تصویر به چه معناست؟
توضیح آن خیلی ساده است: زمانی که سیگنال ویدیویی نمایشگر کاملا سیاه میشود، نمایشگر به حالت آماده باش (Standby) میرود تا بصورت قابل ملاحظهای نور خروجی نمایشگر استوک کاهش یافته و در نتیجه انرژی مصرفی آن نیز کاهش یابد. در LED-Backlit که تقریبا LEDها خاموش میشوند و در نتیجه میزان روشنایی نور به صفر کاهش مییابد.
خوب تعریف واقعی کنتراست تصویر این است: "تقسیم حداکثر روشنایی رنگ سفید به حداکثر روشنایی رنگ مشکی" حال تولیدکنندگان برای دستیابی به عدد بزرگتر، پیک رنگ مشکی غیرواقعی در زمان Standby را برای محاسبه کنتراست استفاده میکنند، عددی که به هیچ دردی نمیخورد و هیچ تاثیر در کیفیت تصویر ندارد و تنها برای گمراه کردن مصرف کننده استفاده میشود.
در حقیقت این حقه، هیچ تاثیری در کیفیت تصویری که حتی دارای یک نقطه غیر مشکی است، ندارد. در واقع کنتراست تصویر باید زمانی محاسبه شود که مثلا در تصویر تاریک قسمت روشن نیز وجود داشته باشد.
پس کلا کنتراست تصویر را از لیست معیارهای خود خط بزنید.
ادامه دارد.
درباره این سایت